Hur man quillar

Här kommer den utlovade instruktionen till hur man gör den quillade kycklingen som jag la upp tidigare.

Först och främst tycker jag man borde köpa ett quillverktyg (ser ut som en penna) på Panduro. Den kostar runt 25 kr och är mycket mer prisvärt än om man ska försöka sig på att göra en egen. Verktyget är helt enkelt utformat så att man fäster pappersremsorna man ska snurra i en liten skåra så att den sitter fast ordentligt och inte trillar ut under tiden. Man kan också köpa färdiga utskurna pappersremsor från Panduro vilket jag passade på att göra, men vill man kan man såklart använda eget färgat papper och klippa ut!

Den versionen av quillinigkycklingar som jag sett på nätet använde sig av riktiga ägg som man tömt på innehållet. Men jag såg de här dekorationsäggen då jag sprang runt på Panduro och bestämde mig för att använda dom istället. Mindre kladd och även en lite större kyckling i slutändan som jag gärna ville ha, man vill ju att den ska synas ordentligt! 🙂

Enda problemet med dessa äggen var att då jag klippt av snöret som var monterat på dom fanns det en bra bit lim kvar. Men det filade jag ner utan större problem.

Sedan är det dags att bli kreativ, använd de färgkombinationer du vill ha för att skapa de olika delarna på kycklingen (se dom olika delarna lite längre ner). Ifall du använder remsorna från Panduro så använde jag mig av halvor till de större delarna och fjärdedelar till dom mindre. Snurra sedan upp remsorna på ”pennan”.

Släpp dock inte taget om det ihopsnurrade pappret utan lägg det i en form. Man kan säkert hitta något hemma man kan låta pappret ”snurra upp” sig i, men jag hittade en gammal cirkelritare bland linjalerna och utgick ifrån den. Varför ska man då göra detta? Jo för att varje bit ska öppna upp sig lika mycket. Glöm inte att fästa ändbiten direkt efteråt med lite lim för att den inte ska öppna upp sig mer än vad du vill!

Ifall man vill ha andra former räcker det med att lätt trycka ner på kanten av snurran för att få pappret att böja sig.

Såhär såg mina grundformer ut. Det är vingarna (2 st), kammen på kycklingen, ögon, näbb, fötter och även ett litet ställ för att hjälpa ägget stå stabilt. Det gör man genom att vika en enkel cirkel av papper.

Sedan kommer den roligaste biten, att hitta på hur stjärtfjädrarna ska se ut! Man låter bara inspirationen flöda och därefter limmar man ihop allt. Vissa använder sig av starka lim, men jag smetade på med vanligt papperslim och det funkade bra för mig.

Sista men inte minst är det bara att försiktigt sätta fast de olika pappersremsorna på rätt ställe!

2 reaktioner på ”Hur man quillar

  1. Jättesöt och så enkel! Tror jag har något ”urblåst” ägg hemma och quillingpapper har jag passande nog i en låda 😀 Den där cirkelritaren du hade var smart, den är kanske billigare att köpa än en färdig form på Panduro?

    Jag tycker att de quillingpapper Panduro och Slöjd-detaljer säljer är ganska breda. Jag köpte mina (ungefär hälften så breda) hos
    http://www.papperssvalan.se/

    • Kul att du gillade det! Min cirkelritare köpte jag i en måleriaffär så den var inte jättebillig, men det går säkert att hitta i alla prisklasser 🙂

      Tack för tipset om butiken, ska ta mig en titt på den senare!

Kommentera

