Virka fina blommor

Vill du virka fina blommor? Här nedan har jag gjort en beskrivning på hur jag brukar göra. Jag är ingen mästervirkare dock så om jag har fått fel på någon förkortning säg till så ändrar jag 🙂

Förklaringar:
lm = luftmaska
sm = smygmaska
stolpe = stolpe

Gör såhär:
1. Börja med 6st lm och fäst ihop dom i den första maskan för att skapa en cirkel.

2.Gör 6st lm och fäst i nästa maska från cirkeln. Gör om 5 ggr för 5st blomblad.

3. Nu börjar vi på den yttre biten. Trä igenom virknålen genom nästa stora ögla i blomman. Ta garnet och gör 1st sm.

4. Gör 3st lm.

5. Lägg garn om nålen, trä den därefter igenom den stora öglan igen och ta tag i garnet, nu finns det 3st maskor på nålen. Trä igenom var och en med nytt garn (stolpe). Gör detta sammanlagt 3ggr.

7. Avsluta med 3st lm som du fäster i den sista maskan som bygger upp blombladet.

8. Gör om steg 4-7 på resterande blomblad.

Klart! 🙂

En reaktion på ”Virka fina blommor

Kommentera

